«Οποιαδήποτε συζήτηση για την επέκταση του Λιμένα Ραφήνας πρέπει πρώτα να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των υποδομών, την ποιότητα ζωής και την περιβαλλοντική προστασία της περιοχής»
Ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής του ΠΑΣΟΚ Μανώλης Χριστοδουλάκης τοποθετήθηκε σχετικά με το προτεινόμενο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και τη Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) του Λιμένα Ραφήνας, εκφράζοντας έντονες επιφυλάξεις για τον τρόπο υλοποίησης του. Σε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τους αρμόδιους Υπουργούς, έθεσε κρίσιμα ερωτήματα για τη βιωσιμότητα, την περιβαλλοντική προστασία και την κοινωνική συνοχή της περιοχής, στοιχεία που πρέπει να διασφαλιστούν προκειμένου να προχωρήσει η συζήτηση για το Master Plan του Λιμένα Ραφήνας.
Σύμφωνα με τον βουλευτή, το Master Plan περιλαμβάνει σοβαρές ελλείψεις όπως η απουσία ολοκληρωμένων μελετών για την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τη βιώσιμη διαχείριση των αυξημένων μεταφορικών ροών, καθώς και τα ακαθόριστα χρονοδιαγράμματα για κρίσιμα έργα υποδομής, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, αποδεικνύοντας πως δεν λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες και οι προτεραιότητες των κατοίκων της περιοχής.
Επιπρόσθετα, το σχέδιο επέκτασης του Λιμένα επισύρει σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όπως η πρόταση για μπάζωμα του μεγάλου ρέματος της Ραφήνας, που εγκυμονεί κινδύνους για τη φυσική ισορροπία του τοπικού οικοσυστήματος.
Ο Μανώλης Χριστοδουλάκης καλεί την κυβέρνηση να επανεξετάσει το Master Plan, ενσωματώνοντας τις απόψεις της τοπικής αυτοδιοίκησης και κοινωνίας, ενώ παράλληλα, ζητά να ενημερωθεί για το ακριβές χρονοδιάγραμμα και τον τρόπο χρηματοδότησης των αναγκαίων έργων υποδομής, όπως η επέκταση της Αττικής Οδού και του Προαστιακού Σιδηροδρόμου.
ΕΡΩΤΗΣΗ Αθήνα, 6 Δεκεμβρίου 2024 Προς: Tον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργεια Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θέμα: «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) Λιμένα Ραφήνας – Περιβαλλοντικές, Κοινωνικές και Αναπτυξιακές Διαστάσεις» |
Αξιότιμοι κκ. Υπουργοί, Το Λιμάνι της Ραφήνας αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο λιμένα επιβατικής κίνησης της Ελλάδας και κρίσιμο κόμβο για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις με τις Κυκλάδες και τη Νότια Εύβοια. Το προτεινόμενο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και η Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) του Λιμένα περιλαμβάνει έργα εκτεταμένης βελτίωσης των υποδομών και της λειτουργίας του, με χρονικό ορίζοντα ανάλυσης τα 25 έτη. Ωστόσο, η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) καταδεικνύει μια σειρά από επιπτώσεις στο φυσικό και αστικό περιβάλλον, αλλά και προκλήσεις που σχετίζονται με τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Στο προτεινόμενο σχέδιο που παρουσίασε το ΤΑΙΠΕΔ, υπήρξαν έντονες αντιδράσεις τόσο από το Δημοτικό Συμβούλιο Ραφήνας-Πικερμίου, όσο και από την τοπική κοινωνία, η οποία εγείρει εύλογες ανησυχίες. Και σε αυτά ήρθε να προστεθεί η ομόφωνη καταψήφιση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής του αναπτυξιακού προγράμματος και της μελέτης του λιμένα Ραφήνας. Το “Master Plan” δεν προσανατολίζεται στην ικανοποίηση των αναγκών της τοπικής κοινωνίας και δεν δίνει προτεραιότητα στα θέματα που απασχολούν τους κατοίκους της περιοχής. Αντί να στοχεύει στη βελτίωση της ζωής των κατοίκων, επικεντρώνεται σε μεγάλα έργα, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις επιπτώσεις τους. Σύμφωνα με το σχέδιο δεν έχουν εκπονηθεί οι απαραίτητες μελέτες (κυκλοφοριακές, περιβαλλοντικές, οικονομικές κ.ά.), αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο σοβαρών προβλημάτων και κινδύνων για την περιοχή. Πρέπει πρώτα να προχωρήσει η ολοκλήρωσης προβλεπόμενων ή έστω σχεδιαζόμενων βασικών οδικών και σιδηροδρομικών έργων υποδομής (επέκταση Αττικής Οδού και προαστιακού σιδηροδρόμου) και μετά να ξεκινήσει η υλοποίηση των έργων αυτών. Σε σχετική ερώτηση που καταθέσαμε όμως, το Υπουργείο μας ενημέρωσε ότι αυτά τα έργα θα ολοκληρωθούν σε βάθος δεκαετίας. Επομένως, γίνεται άμεσα αντιληπτό το κυκλοφοριακό χάος που θα δημιουργηθεί, καθώς σήμερα, η κίνηση των οχημάτων από και προς το λιμάνι, που είναι το δεύτερο μεγαλύτερο σε επιβατική κίνηση διεθνές λιμάνι της χώρας, γίνεται μόνο μέσω της λεωφόρου Φλέμινγκ. Επιπρόσθετα, στη μελέτη είναι εμφανής η υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Το μπάζωμα του μεγάλου ρέματος της Ραφήνας, όχι μόνο δεν προστατεύει τη φύση, αλλά οδηγεί σε σημαντική περιβαλλοντική καταστροφή και υποβάθμιση της περιοχής. Κατόπιν τούτων ερωτάστε κύριοι Υπουργοί:
|
Οι ερωτώντες βουλευτές Μανώλης Χριστοδουλάκης Αναστάσιος Νικολαΐδης Σταύρος Μιχαηλίδης |