Ερώτηση στη Βουλή για καθυστερήσεις, ανεπαρκείς υποδομές και ελλιπή διαφάνεια στην αναβάθμιση του λεωφορειακού στόλου στην Ανατολική Αττική

11/03/2025

Η αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών στην Ανατολική Αττική αποτελεί προτεραιότητα για την εξυπηρέτηση των πολιτών και τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους. Παρά τις δημόσιες δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού και των αρμοδίων υπουργών, παρατηρούνται σοβαρές καθυστερήσεις και ανεπαρκείς υποδομές που εμποδίζουν την ολοκλήρωση του έργου.

Συγκεκριμένα, κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού σε «αμαξοστάσιο» του ΟΑΣΑ στο Κορωπί τον Σεπτέμβριο του 2024, είχε ανακοινωθεί ότι τα πρώτα 30 νέα λεωφορεία είχαν ήδη κυκλοφορήσει, ενώ εντός του επόμενου μήνα αναμένονταν επιπλέον 66 λεωφορεία. Παρά τις δεσμεύσεις αυτές, η υλοποίηση των εξαγγελιών δεν έχει προχωρήσει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, με αποτέλεσμα η πλήρης παράδοση του στόλου των 211 λεωφορείων, όπως επίσης η ολοκλήρωση των διαγωνισμών για τα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου και τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, να παραμένει αβέβαιη.

Επιπλέον, το αμαξοστάσιο στο Κορωπί, το οποίο φιλοξενεί τα νέα λεωφορεία, δεν πληροί τις απαραίτητες προδιαγραφές για τη συντήρηση και την ασφαλή λειτουργία του στόλου. Το συγκεκριμένο αμαξοστάσιο δεν διαθέτει τις βασικές υποδομές, όπως εργαστήρια και ειδικούς αποθηκευτικούς χώρους, ενώ ακόμη και η έλλειψη πρατηρίου καυσίμων προκαλεί ανησυχία ως προς την καταλληλότητα του χώρου.

Παράλληλα, σοβαρές ενδείξεις για έλλειψη προσωπικού, όπως οδηγοί και τεχνικοί, θέτουν σε κίνδυνο τη δυνατότητα πλήρους ένταξης των νέων λεωφορείων στην κυκλοφορία, προκαλώντας καθυστερήσεις στην υλοποίηση του σχεδίου αναβάθμισης του λεωφορειακού στόλου.

Αναγνωρίζοντας τη σημασία του έργου για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων και την αποσυμφόρηση των συγκοινωνιών στην περιοχή, ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής του ΠΑΣΟΚ Μανώλης Χριστοδουλάκης κατέθεσε σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο να αποσαφηνιστούν ποιες είναι οι πηγές χρηματοδότησης για την προμήθεια των νέων λεωφορείων, σε ποια φάση βρίσκεται η σύμβαση προμήθειας 700 νέων λεωφορείων για την Ανατολική Αττική και ποια είναι τα μέτρα που προτίθεται να λάβει το Υπουργείο για τη βελτίωση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης στην περιοχή και την ενίσχυση των υφιστάμενων υποδομών.

Επιπρόσθετα ο κ. Χριστοδουλάκης ζητά από τον Υπουργό να αιτιολογήσει την επιλογή του χώρο στο Κορωπί, τις άδεις λειτουργίας που αυτός έχει και το χώρο που γίνεται ο ανεφοδιασμός και συντήρηση των λεωφορείων.

Τέλος ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ ρωτά να ενημερωθεί για τον ακριβή αριθμό των οδηγών και των τεχνικών που απασχολούνται στον στόλο της Ανατολικής Αττικής και αν πιθανή έλλειψη οδηγών επηρεάζει την ένταξη των νέων λεωφορείων σε πλήρη λειτουργία.

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 11 Μαρτίου 2025

Προς: Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών 

Θέμα: Καθυστερήσεις, ανεπαρκείς υποδομές και ελλιπής διαφάνεια στο σχέδιο αναβάθμισης του λεωφορειακού στόλου στην Ανατολική Αττική

Κύριε Υπουργέ,

Στις 26 Αυγούστου ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΑ στο Κορωπί. Κατά την επίσκεψή του εκεί δήλωσε ότι «τα 30 πρώτα, καινούργια λεωφορεία, ήδη έχουν βγει στους δρόμους της Ανατολικής Αττικής». Επιπρόσθετα ο πρωθυπουργός στο πλαίσιο της ίδιας επίσκεψης δήλωσε ότι: «Εντός του επόμενου μήνα, θα δρομολογηθούν σταδιακά επιπλέον 66 νέα λεωφορεία σε 25 γραμμές, οι οποίες εξυπηρετούν τους Δήμους Κρωπίας, Μαρκόπουλου, Παιανίας, Παλλήνης, Ραφήνας Πικερμίου, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γλυφάδας, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Πεντέλης, Χαλανδρίου, Αγίας Παρασκευής.» (primeminister.gr).

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι είχα απευθύνει προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κοινοβουλευτική ερώτηση (υπ. αριθμ. 4794/20-05-2024) που αφορούσε την πορεία υλοποίησης της σύμβασης «Παροχή Υπηρεσιών Επιβατικών Μεταφορών με Αστικά Λεωφορεία στην Ανατολική και Δυτική Αττική», συνολικού ύψους στα 400,33 εκατομμυρίων ευρώ μέσω επιχορήγησης από τον κρατικό προϋπολογισμό και χρονικής διάρκειας 8 ετών και η οποία αφορούσε ειδικά για την Ανατολική Αττική τη δρομολόγηση 96 λεωφορείων σε 25 Λεωφορειακές Γραμμές και για 1.188 δρομολόγια.

Σε απάντηση με ημερομηνία 24-05-2024, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ κ. Γεώργιος Σπηλιόπουλος είχε δηλώσει ότι οι συμβάσεις ανάθεσης παροχής επιβατικών μεταφορών με αστικά λεωφορεία σε Ανατολική και Δυτική Αττική βρίσκονται στη φάση του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και ότι η δρομολόγηση των συνολικά 211 λεωφορείων θα εξασφαλιστεί εντός 12 μηνών από την υπογραφή της Σύμβασης.

Κατά την ενημέρωση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου στις 9 Απριλίου 2024, ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, πέρα της σύμβασης που αφορούσε τα 211 λεωφορεία σε Ανατολική και Δυτική Αττική, είχε δηλώσει ότι τρέχουν παράλληλα δύο διαγωνισμοί που αφορούν 300 λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου: «ένας για 100 λεωφορεία 18 μέτρων και ένας 200 λεωφορεία 12 μέτρα, ανάδοχοι και οι 2 εταιρείες από το εξωτερικό. Είμαστε στη διαδικασία, στην οποία προσπαθούμε να ολοκληρώσουμε υπογραφή σύμβασης, για να αρχίσουν να έρχονται τα λεωφορεία. Έχουμε και έχω δεσμευτεί ότι το σύνολο αυτού του στόλου θα είναι στους δρόμους της Αθήνας μόνο μέχρι το τέλος στα 2025», ενώ είχε γίνει λόγος και για επιπλέον προμήθεια «50-100 λεωφορείων κυψελών υδρογόνου.» Επιπρόσθετα στην ίδια συνεδρίαση είχε δηλώσει ότι: «παράλληλα τρέχει ένας διαγωνισμός leasing 300 λεωφορείων στην Αττική. Ο μοναδικός ενδιαφερόμενος ήταν η Εθνική Leasing. Αξιοποιείται και αξιολογείται η συγκεκριμένη προμήθεια από τους φορείς. 200 και 100 ντίζελ και ηλεκτρικά.»

Ως προς τις πηγές χρηματοδότησης του νέου στόλου των αστικών λεωφορείων που θα κυκλοφορήσει σε Αττική και Θεσσαλονίκη, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών κ. Ιωάννης Ξιφαράς, κατά τη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιβάλλοντος με ημερομηνία 9 Ιουλίου 2024 είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Δεν μιλάμε απλά για ένα κόνσεπτ, για μια ιδέα, μιλάμε για σχέδια, για μελέτες, για εγκρίσεις χρηματοδοτήσεων, προφανώς από το ταμείο ανάκαμψης, από το ΕΣΠΑ, 21 – 27 το πρόγραμμα για τις μεταφορές και από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων».

Σύμφωνα με δημοσιεύματα (The Toc, 22-08-2024), επίκειται η υπογραφή της σύμβασης leasing 300 λεωφορείων μεταξύ της ΟΣΥ Α.Ε. και της Εθνικής Leasing, αξίας 200 εκατομμυρίων ευρώ και για χρονική διάρκεια δέκα ετών. Από τα 300 λεωφορεία, τα οποία θα είναι καινούργια, τα 100 θα είναι ηλεκτρικά κατηγορίας Midi 8.6 και τα υπόλοιπα 200 θα είναι 12μετρα και 18μετρα πετρελαιοκίνητα κατηγορίας EURO VI.

Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιεύματα (traction.gr 20.01.2025) υπεγράφη τροποποιητική σύμβαση 200 επιπλέον λεωφορείων, φυσικού αερίου, με χρονοδιάγραμμα κυκλοφορίας μέχρι το καλοκαίρι του 2025.

Ωστόσο, μέχρι σήμερα, δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία που να επιβεβαιώνουν την πλήρη υλοποίηση αυτών των δεσμεύσεων, όπως η παράδοση του συνόλου των 211 λεωφορείων ή η ενσωμάτωση των 300 νέων οχημάτων στον στόλο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Κορωπί έγινε στο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΑ στο Κορωπί, το οποίο δεν πληροί τις ελάχιστες προδιαγραφές ασφαλείας και συντήρησης που πρέπει να περιλαμβάνει ένα αμαξοστάσιο, όπως μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί από μία απλή επίσκεψη στην επίσημη ιστοσελίδα του Ο.ΣΥ Α.Ε., όπου για κάθε αμαξοστάσιο προβλέπεται συνεργείο, ειδικοί αποθηκευτικοί χώροι κ.ο.κ. Το συγκεκριμένο οικόπεδο, μόνο κατ’ ευφημισμό μπορεί να χαρακτηριστεί ως αμαξοστάσιο καθώς δεν διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές για τη συντήρηση και επισκευή των λεωφορείων. Πρόκειται για ένα οικόπεδο χωρίς εργαστήρια, εξειδικευμένους αποθηκευτικούς χώρους και λοιπές υποδομές που απαιτούνται για την ασφαλή και εύρυθμη λειτουργία ενός αμαξοστασίου. Επιπλέον, ο χώρος δεν διαθέτει πρατήριο καυσίμων, αλλά μόνο μια δεξαμενή καυσίμου, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για τη νομιμότητα και την καταλληλόλητα του συγκεκριμένου χώρου.

Παράλληλα, υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι η έλλειψη προσωπικού, και συγκεκριμένα οδηγών, αποτελεί έναν από τους λόγους που τα νέα λεωφορεία δεν έχουν τεθεί ακόμα σε πλήρη κυκλοφορία. Η έλλειψη οδηγών σε συνδυασμό με την απουσία των απαραίτητων τεχνικών για τη συντήρηση και επισκευή των οχημάτων καθιστούν το εγχείρημα της ανανέωσης του στόλου εξαιρετικά προβληματικό.

Ενόψει των ανωτέρω ερωτάσθε κ. Υπουργέ

  1. Πώς εξειδικεύονται οι πηγές χρηματοδότησης από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους για τις συμβάσεις που αφορούν κατά σειρά την προμήθεια: 300 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου, την προμήθεια λεωφορείων κυψελών-υδρογόνου και τέλος τη σύμβαση leasing με αντικείμενο τη μίσθωση 300 ηλεκτροκίνητων και πετρελαιοκίνητων λεωφορείων;
  2. Σε ποια φάση υλοποίησης βρίσκεται η σύμβαση που αφορά την προμήθεια 700 νέων λεωφορείων βραδείας και ταχείας φόρτισης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπως είχε εξαγγείλει ο αρμόδιος Υπουργός κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου στις 9 Απριλίου 2024 και ποιες είναι οι πηγές χρηματοδότησης αυτής;
  3. Από τις παραπάνω συμβάσεις προσανατολίζεται το Υπουργείο σε περαιτέρω ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου της Ανατολικής Αττικής ή ο σχεδιασμός αρκείται μόνο στη σταδιακή κυκλοφορία 96 λεωφορείων για 25 λεωφορειακών γραμμών και 1188 δρομολογίων που προβλέπει η υπογραφείσα σύμβαση με την Κοινοπραξία έξι εταιρειών ΚΤΕΛ και δύο τουριστικών γραφείων;
  4. Ποιος είναι ο αριθμό των νέων λεωφορείων που έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία στην Ανατολική Αττική και ποιο το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των υπολοίπων οχημάτων;
  5. Για ποιο λόγο η σύμβαση έγινε με τα ΚΤΕΛ χωρίς εμπλοκή της ΟΣΥ Α.Ε;
  6. Για ποιο λόγο το Υπουργείο επέλεξε το αμαξοστάσιο στο Κορωπί για τη στέγαση των λεωφορείων, ενώ αυτό δεν πληροί τις απαραίτητες προδιαγραφές; Πρόκειται για προσωρινή λύση ή υπάρχει πρόβλεψη να δημιουργηθεί εξειδικευμένο αμαξοστάσιο του Ο.ΣΥ. Α.Ε. στο Κορωπί;
  7. Σε ποιο σημείο πραγματοποιούνται η συντήρηση και η επισκευή των νέων λεωφορείων, δεδομένου ότι ο συγκεκριμένος χώρος δεν διαθέτει τις απαιτούμενες εγκαταστάσεις; Υπάρχει άδεια λειτουργίας τόσο για τον χώρο όσο και για πρατήριο καυσίμων;
  8. Ποιος είναι ο ακριβής αριθμός των οδηγών και των τεχνικών που απασχολούνται στον στόλο της Ανατολικής Αττικής και αν αυτός επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών;
  9. Επηρεάζει η έλλειψη οδηγών την ένταξη των νέων λεωφορείων σε πλήρη λειτουργία; Αν ναι, σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προχωρήσει το Υπουργείο ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες του συγκοινωνιακού έργου;

 

Οι ερωτώντες βουλευτές

Μανώλης Χριστοδουλάκης

Αναστάσιος Νικολαΐδης