Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών καθώς και τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέθεσε ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής του ΠΑΣΟΚ Μανώλης Χριστοδουλάκης, με θέμα την ανεξέλεγκτη ηχορύπανση και την καταπάτηση περιβαλλοντικών όρων από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», που, όπως επεσήμανε, αφήνει εκτεθειμένους τους κατοίκους της Ανατολικής Αττικής.
Στην ερώτηση του ο κ. Χριστοδουλάκης τονίζει ότι η λειτουργία του αεροδρομίου έχει προκαλέσει, τα τελευταία χρόνια, αυξανόμενη ανησυχία και κοινωνική αναστάτωση στους κατοίκους των Μεσογείων, εξαιτίας της έντονης ηχορύπανσης και της ατμοσφαιρικής επιβάρυνσης, που παρατηρούνται σε καθημερινή βάση, ακόμα και κατά τις νυχτερινές ώρες.
Σημειώνεται ότι η αύξηση των πτήσεων μετά το 2021 έχει επιδεινώσει περαιτέρω την κατάσταση, η οποία δεν είναι καινούρια, καθώς ήδη από το 2006 ο Συνήγορος του Πολίτη είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τις σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις των αεροπορικών δραστηριοτήτων, επισημαίνοντας την πλημμελή εφαρμογή διαδικασιών μείωσης θορύβου και την ανάγκη επικαιροποίησης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Ο βουλευτής υπογραμμίζει ότι σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα, η Πολιτεία παραμένει αδρανής απέναντι σε ένα πρόβλημα που έχει πλέον άμεσες επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και στην ποιότητα ζωής των πολιτών. Αναφέρεται επίσης στο γεγονός ότι, στα τέλη του 2024, οι Δήμοι Σπάτων-Αρτέμιδος, Ραφήνας-Πικερμίου και Μαρκοπούλου-Μεσογαίας αποφάσισαν ομόφωνα να προσφύγουν νομικά κατά του Ελληνικού Δημοσίου, της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, με στόχο την τήρηση των κανόνων ελέγχου και περιορισμού του αεροπορικού θορύβου.
Όπως επισημαίνει ο κ. Χριστοδουλάκης, η απόφαση αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς στηρίζεται σε πλήθος καταγγελιών πολιτών, περιβαλλοντικών οργανώσεων και επιστημονικών φορέων, οι οποίοι τονίζουν πως η αεροπορική δραστηριότητα όχι μόνο προκαλεί θόρυβο υψηλής έντασης, αλλά και συνδέεται με αυξημένες εκπομπές αέριων ρύπων – ειδικά όταν δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες απογείωσης NADP-A.
Ο κ. Χριστοδουλάκης τονίζει την αδυναμία εποπτείας από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και την απουσία καθημερινού ελέγχου, ενώ αναφέρει ότι, σύμφωνα με δημοσιεύματα και επίσημες απαντήσεις, δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις για παραβιάσεις περιβαλλοντικών όρων. Παράλληλα, υπογραμμίζει την απουσία μηχανισμού καταγραφής της χρήσης της μέγιστης ανάστροφης ώσης κατά την προσγείωση, πρακτική που εντείνει τον θόρυβο.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής ζητά από τους Υπουργούς να απαντήσουν αν προτίθενται να επεξεργαστούν τα δεδομένα από τους σταθμούς ηχομέτρησης, ώστε να παρακολουθούνται οι ενδεδειγμένοι από την Ε.Ε. δείκτες, εάν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου της εφαρμογής των διαδικασιών απογείωσης NADP-A και καταγραφής των παραβιάσεων, πόσες κυρώσεις έχουν επιβληθεί για υπερβάσεις θορύβου τα τελευταία χρόνια και αν σχεδιάζεται η επικαιροποίηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Παράλληλα, ρωτά αν υπάρχει πρόθεση επιβολής περιορισμών στις νυχτερινές πτήσεις, όπως εφαρμόζεται σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη, και αν εξετάζεται η λήψη αντισταθμιστικών μέτρων, όπως η χρηματοδότηση για την ηχομόνωση κατοικιών και σχολείων. Τέλος, ζητά να γνωστοποιηθεί το χρονοδιάγραμμα για την επικαιροποίηση του Στρατηγικού Χάρτη Θορύβου και του Σχεδίου Δράσης, με βάση τα πληθυσμιακά στοιχεία της απογραφής του 2021.
ΕΡΩΤΗΣΗ Αθήνα, 14 Απριλίου 2025 Προς: Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θέμα: Ανεξέλεγκτη ηχορύπανση και καταπάτηση περιβαλλοντικών όρων από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών – Εκτεθειμένοι οι κάτοικοι της Ανατολικής Αττικής |
Κύριοι Υπουργοί, Η λειτουργία του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχει προκαλέσει, τα τελευταία χρόνια, αυξανόμενη ανησυχία και κοινωνική αναστάτωση στους κατοίκους των γειτονικών περιοχών των Μεσογείων, εξαιτίας της έντονης ηχορύπανσης και της ατμοσφαιρικής επιβάρυνσης που παρατηρούνται καθημερινά, ακόμα και κατά τις νυχτερινές ώρες, λόγω της ραγδαίας αύξησης των πτήσεων μετά το 2021. Η κατάσταση αυτή δεν είναι νέα. Ήδη από το 2006, με πόρισμά του, ο Συνήγορος του Πολίτη είχε επισημάνει τις σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τις αεροπορικές δραστηριότητες, την πλημμελή εφαρμογή των διαδικασιών μείωσης θορύβου και την ανάγκη για επικαιροποίηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του αεροδρομίου. Δυστυχώς, σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα, φαίνεται πως η Πολιτεία παραμένει αδρανής απέναντι σε ένα πρόβλημα που κλιμακώνεται και πλήττει πλέον άμεσα τη δημόσια υγεία και την ποιότητα ζωής χιλιάδων πολιτών. Στα τέλη του 2024, οι Δήμοι Σπάτων-Αρτέμιδος, Ραφήνας-Πικερμίου και Μαρκοπούλου- Μεσογαίας, με ομόφωνες αποφάσεις των δημοτικών τους Συμβουλίων, αποφάσισαν να προσφύγουν νομικά κατά του Ελληνικού Δημοσίου, της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, με σκοπό την τήρηση των κανόνων ελέγχου, αποτροπής και περιορισμού του θορύβου που προκαλείται από τις αεροπορικές δραστηριότητες στο Διεθνές Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», αναθέτοντας την υπόθεση σε εξειδικευμένη δικηγορική εταιρεία. Η απόφαση αυτή έρχεται σε συνέχεια πλήθους καταγγελιών πολιτών, περιβαλλοντικών οργανώσεων και ειδικών επιστημόνων, που καταδεικνύουν πως η αεροπορική δραστηριότητα όχι μόνο προκαλεί θόρυβο υψηλής έντασης, αλλά και συνδέεται άμεσα με αυξημένες εκπομπές αέριων ρύπων, ειδικά όταν δεν εφαρμόζονται οι θεσμοθετημένες από την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας διαδικασίες απογείωσης (NADP-A). Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο για το έτος 2023-2024 έχουν καταγραφεί χιλιάδες παραβιάσεις αυτών των διαδικασιών, βάσει στοιχείων που συγκέντρωσε το Σωματείο «Περιβαλλοντική Αρμονία» μέσω πιστοποιημένων σταθμών μέτρησης θορύβου και ανάλυσης της πορείας πτήσεων. Παρά τα παραπάνω, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία οφείλει να ασκεί εποπτεία, δεν διαθέτει επαρκή τεχνολογικά εργαλεία, δεν διενεργεί καθημερινούς ελέγχους, ενώ, όπως προκύπτει από δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και επίσημες απαντήσεις, δεν έχουν επιβληθεί κυρώσει ή πρόστιμα για παραβιάσεις περιβαλλοντικών όρων στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ο Διοικητής της ΑΠΑ μάλιστα, πρόσφατα δήλωσε ότι «δεν προκύπτουν παραβιάσεις κανόνων πτήσεων». Αντίστοιχα, δεν υπάρχει ούτε ένα σύστημα καταγραφής της παραβίασης του κανόνα για την μη χρήση της μέγιστης ανάστροφης ώσης κατά την προσγείωση , γεγονός που εγείρει ερωτήματα. Οι κάτοικοι βιώνουν καθημερινά τον θόρυβο ως μια μορφή περιβαλλοντικής βίας, που εκτείνεται από τις πρώτες πρωινές έως τις μεταμεσονύκτιες ώρες, χωρίς να υπάρχει κανένα πλαίσιο απαγόρευσης νυχτερινών πτήσεων, όπως συμβαίνει σε πλήθος ευρωπαϊκών αεροδρομίων (Ζυρίχη, Φρανκφούρτη Xίθροου κ.ά.). Το γεγονός ότι οι αρμόδιες αρχές αδυνατούν να προστατεύσουν στοιχειωδώς την υγεία και την ηρεμία των πολιτών, αλλά και να διασφαλίσουν την εφαρμογή των θεσμοθετημένων κανονισμών της ΥΠΑ , συνιστά θεσμική αποτυχία και πολιτική ευθύνη. Επειδή σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (European Aviation Safety Agency, EASA) πρέπει στη διαχείριση του θορύβου των αεροσκαφών να εφαρμόζεται η αρχή της ισορροπημένης προσέγγισης. Επειδή οι δεσμεύσεις για κάθε κράτος μέλος που προκύπτουν τόσο από την εφαρμογή της Οδηγίας 2002/49, όσο και από την εφαρμογή του Κανονισμού 598/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου είναι σαφείς και πρέπει να τηρούνται. Επειδή ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) συνιστά τη μείωση των επιπέδων θορύβου των αεροσκαφών κάτω από 45 dB Lden και 40 dB Lnight, την ίδια στιγμή που τα αντίστοιχα όρια που τίθενται στο άρθρο 4 της υπ.αριθμ. οικ. 211773/27-04-2012 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ Β’ 1367) είναι 70 dB και 60 dB αντίστοιχα. Επειδή οι δείκτες Lden και Lnigth που χρησιμοποιεί το Βενιζέλος δεν είναι οι συνιστάμενοι από την ευρωπαϊκή νομοθεσία του αεροπορικού θορύβου Επειδή όπως προκύπτει από τα στοιχεία της European Aircraft Noise Services (EANS) για τα έτη 2019 έως 2024 τόσο κατά της διάρκεια της ημέρας, όσο και της νύχτας τα επίπεδα του παραγόμενου θορύβου από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών παραβιάζουν συστηματικά τα τιθέμενα από την ως άνω Υπουργική Απόφαση επιτρεπόμενα όρια θορύβου Ερωτάστε κ.κ Υπουργοί
|
Οι ερωτώντες βουλευτές Μανώλης Χριστοδουλάκης Αναστάσιος Νικολαΐδης |