Ερώτηση στη Βουλή για την ελλιπή συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση του Κάτω Σουλίου Μαραθώνα

14/10/2025

Ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής του ΠΑΣΟΚ, Μανώλης Χριστοδουλάκης, κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αναδεικνύοντας το πρόβλημα της ελλιπούς συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης του Κάτω Σουλίου Μαραθώνα και την απουσία αστικών δρομολογίων.

Όπως επισημαίνει ο κ. Χριστοδουλάκης, το Κάτω Σούλι αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες και ταχύτερα αναπτυσσόμενες κοινότητες του Δήμου Μαραθώνα, με πληθυσμό που υπερβαίνει τους 1.500 κατοίκους, ενώ ο πραγματικός αριθμός των μόνιμων κατοίκων εκτιμάται πολύ υψηλότερος λόγω της συνεχούς οικιστικής ανάπτυξης. Παρόλα αυτά, η περιοχή παραμένει εκτός του δικτύου αστικών συγκοινωνιών του ΟΑΣΑ, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι να εξαρτώνται αποκλειστικά από τα ΚΤΕΛ Αττικής, τα οποία λειτουργούν χωρίς σύμβαση συνεργασίας με το Δημόσιο και συνεπώς εκτός του πλαισίου των αστικών μεταφορών.

Ο βουλευτής υπογραμμίζει ότι η κατάσταση αυτή αναγκάζει τους κατοίκους να καταβάλλουν υπέρογκο κόμιστρο ανά διαδρομή, χωρίς τη δυνατότητα χρήσης καρτών απεριορίστων διαδρομών, ενώ η συχνότητα των δρομολογίων έχει περιοριστεί δραματικά μετά την περίοδο της πανδημίας.

Ο κ. Χριστοδουλάκης επισημαίνει ακόμη ότι η κατάσταση είναι ιδιαιτέρως οξυμένη τα Σαββατοκύριακα, όταν πολλοί κάτοικοι αναγκάζονται να περιμένουν για ώρες ή να μετακινούνται πεζή στη λεωφόρο Κάτω Σουλίου, έναν δρόμο χωρίς πεζοδρόμια και επαρκή φωτισμό, γεγονός που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλειά τους. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί αίσθημα αποκλεισμού στους κατοίκους και επιβαρύνει την τοπική οικονομία, περιορίζοντας την κινητικότητα εργαζομένων και την πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες.

Ο κ. Χριστοδουλάκης ζητά από τον Υπουργό να ενημερώσει εάν υπάρχει πρόθεση ένταξης του Κάτω Σουλίου στο δίκτυο αστικών συγκοινωνιών του ΟΑΣΑ, εάν προβλέπεται σύναψη σύμβασης με τα ΚΤΕΛ Αττικής για την εναρμόνιση τιμών και δρομολογίων με εκείνα των αστικών λεωφορείων, καθώς και εάν προγραμματίζεται αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων, ιδίως κατά τις ώρες αιχμής και τα Σαββατοκύριακα. Παράλληλα, ζητά να υπάρξει σχεδιασμός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη λεωφόρο Κάτω Σουλίου, με την κατασκευή πεζοδρομίων και την ενίσχυση του φωτισμού.

Όπως τονίζει ο βουλευτής, η πρόσβαση σε αξιόπιστες και προσιτές δημόσιες συγκοινωνίες αποτελεί ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης, ισότιμης μεταχείρισης και δημόσιας ασφάλειας.

 

                                                                                                             ΕΡΩΤΗΣΗ

                                                                                                                                                                                                                   Αθήνα, 14 Οκτωβρίου 2025

Προς: Tον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: “Ελλιπής συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση του Κάτω Σουλίου Μαραθώνα και απουσία αστικών δρομολογίων ”

Κύριε Υπουργέ,

Το Κάτω Σούλι αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες και ταχύτερα αναπτυσσόμενες κοινότητες του Δήμου Μαραθώνα, με πληθυσμό που σύμφωνα με την απογραφή του 2021 υπερβαίνει τους 1.500 κατοίκους, ενώ ο πραγματικός αριθμός των μόνιμων κατοίκων εκτιμάται σημαντικά υψηλότερος, λόγω της ραγδαίας οικιστικής ανάπτυξης και της αύξησης της μόνιμης εγκατάστασης τα τελευταία χρόνια.

Η περιοχή διαθέτει σχολικές μονάδες, επιχειρήσεις, αγροτική δραστηριότητα και φιλοξενεί πλήθος οικογενειών, εργαζομένων και ηλικιωμένων που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις δημόσιες συγκοινωνίες για τη μετακίνησή τους προς τον Μαραθώνα, τη Νέα Μάκρη και την Αθήνα.

Ωστόσο, παρά τη γεωγραφική της εγγύτητα με τον Μαραθώνα και άλλες αστικές περιοχές της Ανατολικής Αττικής, το Κάτω Σούλι δεν εξυπηρετείται από το δημόσιο δίκτυο αστικών συγκοινωνιών του ΟΑΣΑ. Η μοναδική υφιστάμενη συγκοινωνιακή σύνδεση πραγματοποιείται αποκλειστικά μέσω των ΚΤΕΛ Αττικής, τα οποία εκτελούν δρομολόγια χωρίς σύμβαση συνεργασίας με το Δημόσιο και, συνεπώς, εκτός του πλαισίου των αστικών μεταφορών.

Ως αποτέλεσμα, οι κάτοικοι καταβάλλουν υψηλό κόμιστρο (4,60 ευρώ ανά διαδρομή), χωρίς δυνατότητα χρήσης καρτών απεριορίστων διαδρομών, ενώ η συχνότητα των δρομολογίων έχει μειωθεί δραματικά μετά την περίοδο της πανδημίας του COVID-19. Σήμερα εκτελούνται μόλις τέσσερα δρομολόγια ημερησίως και δύο τα Σαββατοκύριακα, γεγονός που καθιστά εξαιρετικά δύσκολη τη μετακίνηση των κατοίκων προς τις θέσεις εργασίας τους, τα σχολεία και τις δομές υγείας.

Ιδιαίτερα τα Σαββατοκύριακα η κατάσταση είναι απελπιστική, καθώς πολλοί κάτοικοι δεν μπορούν να επιστρέψουν εγκαίρως στα σπίτια τους και αναγκάζονται είτε να περιμένουν για ώρες, είτε να μετακινούνται με ταξί, επιβαρυνόμενοι οικονομικά, είτε να περπατούν πεζή στη λεωφόρο Κάτω Σουλίου, έναν δρόμο χωρίς πεζοδρόμια και επαρκή φωτισμό, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλειά τους.

Την ίδια στιγμή, σε γειτονικές κοινότητες διέρχονται αστικά λεωφορεία του ΟΑΣΑ, ενώ το Κάτω Σούλι παραμένει εκτός του αστικού δικτύου, παρότι απέχει λιγότερο από έξι χιλιόμετρα από το σημείο «Μπέη Μαραθώνα», όπου καταλήγει η γραμμή του αστικού λεωφορείου Μαραθώνα – Γραμματικού. Η άνιση αυτή αντιμετώπιση δημιουργεί αίσθημα αποκλεισμού στους κατοίκους, που νιώθουν εγκαταλελειμμένοι από το κράτος και εγκλωβισμένοι μέσα στον ίδιο τους τον οικισμό.

Επειδή η έλλειψη αξιόπιστης και προσιτής συγκοινωνίας έχει επιπτώσεις όχι μόνο στην ποιότητα ζωής και στην κοινωνική συνοχή, αλλά και στην τοπική οικονομία, καθώς περιορίζει την κινητικότητα εργαζομένων, εμπορικής δραστηριότητας και πρόσβασης σε βασικές υπηρεσίες.

Επειδή η ένταξη του Κάτω Σουλίου στο δίκτυο αστικών συγκοινωνιών αποτελεί ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης, ισότιμης μεταχείρισης και δημόσιας ασφάλειας.

Επειδή η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει ότι κανένας πολίτης δεν θα αισθάνεται αποκλεισμένος από τις βασικές υπηρεσίες μετακίνησης.

Ερωτάσθε κ. Υπουργέ

1. Προτίθεται το Υπουργείο να προχωρήσει στην ένταξη του Κάτω Σουλίου στο δίκτυο αστικών συγκοινωνιών του ΟΑΣΑ;
2. Υπάρχει πρόβλεψη για σύναψη σύμβασης με τα ΚΤΕΛ Αττικής με στόχο την εναρμόνιση των τιμών και των δρομολογίων με εκείνα των αστικών λεωφορείων;
3. Προτίθεται το Υπουργείο να προβεί σε αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων, ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής και τα Σαββατοκύριακα, ώστε να καλύπτονται οι πραγματικές ανάγκες των κατοίκων;
4. Υπάρχει σχεδιασμός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη λεωφόρο Κάτω Σουλίου (π.χ. κατασκευή πεζοδρομίων, φωτισμός), προκειμένου να αποφευχθούν ατυχήματα λόγω της πεζής μετακίνησης κατοίκων;

 

                                                                            Οι ερωτώντες βουλευτές

                                                                            Μανώλης Χριστοδουλάκης

                                                                            Αναστάσιος Νικολαΐδης