Ερώτηση στη Βουλή για την έλλειψη αστικής συγκοινωνίας στη Ραφήνα και την ανάγκη σύνδεσης της πόλης και του λιμανιού με το δίκτυο των μέσων μαζικής μεταφοράς.

17/02/2025

Την έλλειψη αστικής συγκοινωνίας στη Ραφήνα και την ανάγκη σύνδεσης της πόλης και του λιμανιού με το δίκτυο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) της Αττικής φέρνει στη Βουλή με κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής του ΠΑΣΟΚ Μανώλης Χριστοδουλάκης.

Η Ραφήνα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους συγκοινωνιακούς κόμβους της Ανατολικής Αττικής, φιλοξενώντας το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της περιοχής. Ωστόσο, παραμένει αποκομμένη από το δίκτυο των αστικών συγκοινωνιών, καθώς καμία γραμμή του ΟΑΣΑ δεν εξυπηρετεί την πόλη και το λιμάνι. Η μόνη κοντινή γραμμή, η 314 (Δουκίσσης Πλακεντίας – Νέα Μάκρη), δεν επεκτείνεται στη Ραφήνα, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι και οι επισκέπτες να εξαρτώνται αποκλειστικά από τις περιορισμένες και ακριβότερες επιλογές των ΚΤΕΛ.

Η απουσία αστικής συγκοινωνίας δημιουργεί σοβαρά προβλήματα τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους ταξιδιώτες που επιθυμούν να μεταβούν στη Ραφήνα από το αεροδρόμιο ή το κέντρο της Αθήνας, δυσχεραίνοντας την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για ενίσχυση των συγκοινωνιών της Ανατολικής Αττικής, η Ραφήνα παραμένει αποκλεισμένη από το δημόσιο δίκτυο μεταφορών.

Με την ερώτηση του προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών ο κ. Χριστοδουλάκης ζητά την άμεση επανεξέταση του δρομολογίου της γραμμής 314, ώστε να επεκταθεί στη Ραφήνα και τη  δημιουργία νέας λεωφορειακής γραμμής που θα συνδέει απευθείας τη Ραφήνα και το λιμάνι με το υπόλοιπο δίκτυο του ΟΑΣΑ.


Η εξασφάλιση σύγχρονων και προσιτών συγκοινωνιακών λύσεων για τη Ραφήνα αποτελεί ζήτημα κοινωνικής ισότητας, οικονομικής ανάπτυξης και βιώσιμης κινητικότητας. Αναμένουμε άμεσες ενέργειες από το Υπουργείο για την αποκατάσταση αυτής της αδικίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 17 Φεβρουαρίου 2025

Προς: Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: Έλλειψη αστικής συγκοινωνίας στη Ραφήνα – Ανάγκη σύνδεσης της πόλης και του λιμανιού με το δίκτυο ΜΜΜ

Κύριε Υπουργέ,

Η Ραφήνα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους συγκοινωνιακούς κόμβους της Ανατολικής Αττικής, καθώς φιλοξενεί το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και εξυπηρετεί καθημερινά χιλιάδες κατοίκους, εργαζόμενους και τουρίστες. Παρόλα αυτά, η πόλη της Ραφήνας παραμένει αποκλεισμένη από το δίκτυο των αστικών συγκοινωνιών, καθώς δεν υπάρχει καμία γραμμή ΟΑΣΑ που να εισέρχεται στην πόλη και να συνδέει απευθείας το λιμάνι και τον οικιστικό ιστό με το δίκτυο του μετρό και των λεωφορείων της Αττικής.

Η μοναδική λεωφορειακή γραμμή που πλησιάζει στην περιοχή, η γραμμή 314 (Δουκίσσης Πλακεντίας – Νέα Μάκρη), δεν εισέρχεται στη Ραφήνα, καθώς τερματίζει στον Νέο Βουτζά. Ως αποτέλεσμα, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Ραφήνας αναγκάζονται να εξυπηρετούνται αποκλειστικά μέσω των δρομολογίων του ΚΤΕΛ Αττικής, κάτι που δημιουργεί προβλήματα τόσο στην οικονομική τους επιβάρυνση όσο και στη συχνότητα των δρομολογίων.

Η έλλειψη άμεσης σύνδεσης με αστική συγκοινωνία δημιουργεί επιπλέον προβλήματα προσβασιμότητας για τους τουρίστες που φτάνουν από το αεροδρόμιο ή το κέντρο της Αθήνας και επιθυμούν να μεταβούν στη Ραφήνα για να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς τα νησιά.

Η απουσία δημόσιας αστικής συγκοινωνίας δυσχεραίνει και την καθημερινή μετακίνηση των πολιτών της περιοχής, οι οποίοι εξαρτώνται από ιδιωτικά μέσα μεταφοράς ή από περιορισμένες επιλογές των ΚΤΕΛ.

Επειδή η ενίσχυση της αστικής συγκοινωνίας στη Ραφήνα αποτελεί επιτακτική ανάγκη για την εξυπηρέτηση των πολιτών, τη στήριξη της τοπικής οικονομίας και τη βελτίωση της προσβασιμότητας του λιμανιού, ειδικά ενόψει της αναμενόμενης αύξησης του τουριστικού ρεύματος τα επόμενα χρόνια.

Και δεδομένης της ενίσχυσης του στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Ανατολικής Αττικής με νέα λεωφορεία έως το τέλος του 2025, και προκειμένου να διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών σε ποιοτικές δημόσιες μεταφορές,

 Ερωτάστε κ. Υπουργέ:

1.Προτίθεται το Υπουργείο να επανεξετάσει το δρομολόγιο της γραμμής 314, ώστε να επεκταθεί και στην πόλη της Ραφήνας;

2.Υπάρχει σχεδιασμός για τη δημιουργία νέας αστικής λεωφορειακής γραμμής που θα εξυπηρετεί αποκλειστικά τη Ραφήνα και το λιμάνι, διασυνδέοντάς τα με το υπόλοιπο δίκτυο της ΟΣΥ;

3.Για ποιο λόγο οι κάτοικοι της Ραφήνας στερούνται δημόσιας αστικής συγκοινωνίας και εξαναγκάζονται να χρησιμοποιούν μόνο ΚΤΕΛ, τη στιγμή που σε άλλες περιοχές της Αττικής υπάρχει πλήρης κάλυψη από αστικές συγκοινωνίες;

4.Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για τη βελτίωση της συγκοινωνιακής κάλυψης του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της Αττικής, στο πλαίσιο της γενικότερης αναβάθμισης των δημόσιων μεταφορών στην περιοχή;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Μανώλης Χριστοδουλάκης

Αναστάσιος Νικολαΐδης