Ερώτηση στη Βουλή για την επιτάχυνση της υπογειοποίησης του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ

31/03/2025

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μανώλης Χριστοδουλάκης κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ζητώντας απαντήσεις για την πορεία της υπογειοποίησης των εναέριων γραμμών ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας.

Η υπογειοποίηση του δικτύου ηλεκτροδότησης αποτελεί κρίσιμη υποδομή για την αναβάθμιση της ενεργειακής ασφάλειας, την πρόληψη καταστροφών από πυρκαγιές και τη βελτίωση της ανθεκτικότητας του δικτύου. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μόλις το 10% του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας είναι υπογειοποιημένο, ενώ το εναπομείναν 90% παραμένει εκτεθειμένο σε κινδύνους και δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Στην ερώτηση του ο κ. Χριστοδουλάκης επισημαίνει ότι το πρόγραμμα υπογειοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ για την περίοδο 2021-2025 προβλέπει την υπογειοποίηση μόλις 2.150 χλμ. από το σύνολο των 216.000 χλμ. εναέριου δικτύου, γεγονός που δεν επαρκεί για την ουσιαστική αναβάθμιση του συστήματος.

Επιπρόσθετα, το κόστος των υπογειοποιήσεων έχει υπερδιπλασιαστεί λόγω της αύξησης των τιμών πρώτων υλών, φτάνοντας έως και 120.000 ευρώ/χλμ. σε κατοικημένες περιοχές, ενώ το Ταμείο Ανάκαμψης, που χρηματοδοτεί μεγάλο μέρος του έργου, λήγει το 2026, και δεν υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότηση μετά από αυτήν την περίοδο.

Η ενεργειακή μετάβαση και η ανάπτυξη Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) καθιστούν αναγκαία την αναβάθμιση του δικτύου, με προτεραιότητα στην υπογειοποίηση των γραμμών για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων και τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ ζητά από την κυβέρνηση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και λύσεις για την επιτάχυνση της υπογειοποίησης του δικτύου πέραν του 2025, την εξασφάλιση πρόσθετων ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων καθώς και την αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για τη διευκόλυνση της διαδικασίας και την παροχή κινήτρων για τις υπογειοποιήσεις.

Όπως τονίζει ο κ. Χριστοδουλάκης στην ερώτηση του, η προστασία του περιβάλλοντος, η ασφάλεια των πολιτών και η ανθεκτικότητα του ηλεκτρικού δικτύου πρέπει να αποτελέσουν άμεση προτεραιότητα για την κυβέρνηση, καθώς κάθε καθυστέρηση εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ενεργειακή επάρκεια και την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 31 Μαρτίου 2025

Προς: Τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Θέμα: Επιτάχυνση της υπογειοποίησης του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ

Κύριε Υπουργέ,

Η υπογειοποίηση των εναέριων γραμμών ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί κρίσιμη παρέμβαση για την αναβάθμιση του ηλεκτρικού δικτύου της χώρας, τη μείωση των βλαβών και, κυρίως, την πρόληψη καταστροφών από πυρκαγιές. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το συνολικό μήκος του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας ανέρχεται σε περίπου 240.000 χιλιόμετρα, εκ των οποίων μόνο το 10% (περίπου 24.000 χλμ.) είναι υπογειοποιημένο. Το υπόλοιπο δίκτυο, περίπου 216.000 χλμ., παραμένει εναέριο, με σημαντικές συνέπειες τόσο για την ασφάλεια των πολιτών όσο και για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.

Η αναγκαιότητα της υπογειοποίησης καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική αν αναλογιστούμε ότι το εναέριο δίκτυο έχει αποδειχθεί ως μία από τις βασικές αιτίες πρόκλησης καταστροφικών πυρκαγιών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα περιλαμβάνουν τις φωτιές στη Θράκη, την Εύβοια, την Αττική, καθώς και σε άλλες περιοχές όπου έχουν καταγραφεί σοβαρές ζημιές σε φυσικό πλούτο και υποδομές.

Στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου του ΔΕΔΔΗΕ για την περίοδο 2021-2025, έχουν προγραμματιστεί έργα υπογειοποίησης 2.150 χιλιομέτρων του δικτύου, με συνολικό κόστος 243 εκατ. ευρώ. Από το ποσό αυτό, τα 187 εκατ. ευρώ προβλέπεται να καλυφθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ τα υπόλοιπα κονδύλια παραμένουν αβέβαια.

Ωστόσο, η αύξηση των τιμών πρώτων υλών, όπως ο χαλκός, έχει οδηγήσει σε διπλασιασμό του κόστους υπογειοποίησης, από 50.000 ευρώ/χλμ. σε περίπου 100.000 ευρώ/χλμ. Επιπλέον, σε κατοικημένες περιοχές, το κόστος μπορεί να φτάσει ακόμη και 120.000 ευρώ/χλμ., καθιστώντας το χρηματοδοτικό πλαίσιο του προγράμματος εξαιρετικά προβληματικό.

Το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο αποτελεί τη βασική πηγή χρηματοδότησης για την υπογειοποίηση, λήγει το 2026, ενώ οι ρυθμοί απορρόφησης των κονδυλίων δεν είναι οι αναμενόμενοι. Επιπλέον, τα προγράμματα του ΕΣΠΑ δεν έχουν προβλέψει ειδικά κονδύλια για τις υπογειοποιήσεις, με αποτέλεσμα να παραμένει αναπάντητο το ερώτημα της χρηματοδότησης μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Παράλληλα, η χώρα μας βρίσκεται σε φάση ενεργειακής μετάβασης, με στόχο την προώθηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ, μέχρι στιγμής έχουν λάβει Όρους Σύνδεσης περίπου 8 GW ΑΠΕ, τα οποία καλούνται να υλοποιηθούν.
Η επέκταση και η ενίσχυση του δικτύου είναι κρίσιμες προϋποθέσεις για την επιτυχή ενσωμάτωση των ΑΠΕ, καθώς το υπόγειο κόστος ανέρχεται σε 100.000 ευρώ/χλμ., ενώ το εναέριο κόστος είναι μόλις 30.000 ευρώ/χλμ. Το υψηλό κόστος της υπογειοποίησης, σε συνδυασμό με την απουσία εναλλακτικών χρηματοδοτικών εργαλείων, θέτει σε κίνδυνο τον συνολικό ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας. Σύμφωνα με τον Ν. 4951/2022 (άρθρο 12) δίνεται η δυνατότητα στους παραγωγούς ΑΠΕ να κατασκευάζουν ιδιωτικά δίκτυα σύνδεσης. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη στρατηγική για τη διασφάλιση της ευρύτερης υπογειοποίησης του δικτύου ηλεκτροδότησης, ούτε κάποιο χρηματοδοτικό σχέδιο για τη στήριξη αυτών των παρεμβάσεων πέραν του 2026.

Επειδή η επιτάχυνση της υπογειοποίησης αποτελεί κομβικό έργο υποδομής, με σημαντικά οφέλη για την ασφάλεια των πολιτών.

Επειδή η υπογειοποίηση αποτελεί ζήτημα περιβαλλοντικής προστασίας, ενεργειακής ασφάλειας και διαχείρισης κρίσεων.

Επειδή η κυβέρνηση οφείλει να λάβει άμεσα μέτρα για την ενίσχυση της χρηματοδότησης και την ταχύτερη υλοποίηση των έργων.

Ερωτάστε κ. Υπουργέ:

1. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση του προγράμματος υπογειοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ για την περίοδο 2021-2025; Ποιο ποσοστό των έργων έχει ολοκληρωθεί και ποιο παραμένει σε εκκρεμότητα;
2. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου και των Διαχειριστών Δικτύου για την υπογειοποίηση των εναέριων γραμμών μετά το 2025; Υπάρχει προγραμματισμός για νέα έργα που θα αυξήσουν σημαντικά το ποσοστό του υπόγειου δικτύου στη χώρα μας;
3. Πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το ζήτημα της αύξησης του κόστους των υπογειοποιήσεων λόγω ανατιμήσεων πρώτων υλών; Υπάρχουν σκέψεις για την αναπροσαρμογή των υφιστάμενων προϋπολογισμών ή για την εξασφάλιση επιπλέον χρηματοδότησης;
4. Υπάρχει πρόβλεψη για την αξιοποίηση εθνικών ή ευρωπαϊκών πόρων (ΕΣΠΑ, REPowerEU κ.λπ.) προκειμένου να διασφαλιστεί η υλοποίηση των έργων υπογειοποίησης πέραν του 2026, έτος λήξης του ΤΑΑ;
5. Σχεδιάζει το Υπουργείο να επανεξετάσει το νομοθετικό πλαίσιο προκειμένου να διευκολυνθεί η υπογειοποίηση, τόσο μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών αδειοδότησης όσο και μέσω κινήτρων προς τις επιχειρήσεις του κλάδου;
6. Με δεδομένο ότι το δίκτυο ΑΠΕ επεκτείνεται ραγδαία, πώς προτίθεται η κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι οι νέες εγκαταστάσεις θα υλοποιηθούν με υπόγεια δίκτυα, όπου αυτό είναι εφικτό, προκειμένου να διασφαλιστεί η ανθεκτικότητα του δικτύου και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Μανώλης Χριστοδουλάκης

Φραγκίσκος Παρασύρης